Flyg historik

Att kunna flyga är underbart! Det verkar som om vi människor genom historien alltid har haft en vision om att kunna flyga. Än i dag, då vi faktiskt kan flyga med hjälp av teknik, så drömmer många människor om att kunna flyga med hjälp av egna vingar. Tänk att kunna få sväva fritt, i det som kan tolkas som ingenting, och bara känna frihet! Det måste vara absolut en av de bästa upplevelser man kan tänka sig!

Tänk att en styrd rörelse av ett objekt genom en atmosfär utan kontakt med marken gör att vi kan flyga! Visst är det fantastiskt! Men resan dit har tagit sin tid.

  • År 875 byggde och flög en man vid namnet Abbas Ibn Firnas sin flygdrake. Tyvärr skadade han sin rygg vid landningen, men flygningen var mycket lyckad sägs det.
  • För 1000 sedan gjorde kineser försök med att flyga med hjälp av varmluftsballonger och drakar.
  • Leonardo da Vinci (1452-1519) ritade konstruktionerna på en flaxande konstruktion, en helikopter och en fallskärm.
  • Under 1700-talet gjordes experimenten med att flyga varmluftballonger och vätgasballonger.
  • I början av 1900-talet kom de första riktiga luftskeppen.
  • År 1903 gjorde bröderna Wright sin första flygningen i ett kolvmotordivet plan och väckte därmed ett flygintresse världen över.
  • År 1909 utlovade en engelsk tidning ett pris på 1000 pund till den första som flög över den engelska kanalen.Sträckan flögs av fransmannen Louis Blériot.
  • År 1909-1910 byggde Sverige det första planet.
  • 1919 invigdes det första reguljärflyget som gick mellan London och Paris.
  • År 1931 byggdes det första motordrivna planet som drevs av fyra motorer och som kunde ta 16 passagerare och flyga på 2000 meters höjd.
  • Under första världskriget utvecklades plan som kunde komma upp i 200 km/h .
  • Under andra världskriget kunde flygplanen komma upp i över 650 km/h.


 

Ett flygplan:

  • Genererar en lyftkraft som i planflykt är lika stor som sin egen tyngd för att kunna flyga.
  • Har en dragkraft som är minst lika stort som sitt luftmotstånd.
  • Genererar lyftkraft först när flygplanets vinge tvingas framåt genom luften.
  • Har en anfallsvinkel i framkanten som är högre än bakkanten och där luft accelererar tvärs nedåt över vingens rörelseriktning.
  • Accelererar luften genom att vingen utövar en kraft, där undersidan trycker ner luft och översidan suger ner luft, och där denna kraft motsvara en lika stor motkraft som luften utövar på vingen.
  • Erhåller lyftkraft genom en lämplig kombinationer av fart och anfallsvinkel och där högre fart kräver lägre anfallsvinkel och tvärtom. Motkraften är lyftkraften.
  • Får en framåtriktade rörelsen antingen från en propellermotorer eller jetmotorer.
  • Manövreras genom att påverka luftströmmen med roder i bakkant och där fenan får planet att flöjla mot inströmmande luft samt at skevroder längst ut på vingen får planet att svänga. Sidroder på fenan styr i girled och höjdrodren styr planets nos upp eller ner och används när flygplanet skall öka eller minska anfallsvinkeln.
  • Har klaffar som fälls vid start och landning och som ger er ett högre luftmotstånd, vilket hjälper planet att sakta ner inför landning.
  • Har luftbromsar på ovansidan av vingen och som ytterligare kan öka luftmotstånd då flygplanet behöver bromsa in efter landning eller i luften.

Flygplan används inte bara för att transportera människor utan också för godstransporter. Transportplan kan vara väldigt stora. Ett exempel på det är transportplanet hercules som är 40,4 m mellan vingspetsarna och kan lasta hela 19,9 ton.

Lämna ett svar