I köket, recept och tips

Viktigt är att använda rätt produkter och att ha roligt i köket…

I köket
Hushållsprodukter

Kryddor
Alpnaering

Matvaror
Till Länkar om mat och matvanor!

Livsmedelsverket har satt ihop fem råd som hjälper dig att äta hälsosamt:

  • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
  • Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
  • Använd gärna flytande margarin (eftersom det är mer olja i) eller olja i matlagningen.

Maten har stor betydelse för vår hälsa och prestationsförmåga, både på kort och lång sikt. Ohälsosamma matvanor och ett stillasittande liv bidrar till att vi blir sjuka och..Läs mer här. Maten och vår hälsa – mat och näring…

Fler Recept & länkar hittar du här: Recept – Till bords


Fler inlägg på recept

  • Ät Nypon - Nypon är en av de mest C-vitaminrika näringskällor man känner till och idag är det bevisat att C-vitaminet ger ett antioxidant skydd. C-vitaminerna försvarar cellerna mot fria radikaler, vilka orsakar att celler bryts ner och påskyndar vårt åldrande. C-vitaminerna är … Läs mer
  • Fylld paprika med mozzarellaost och parmesanost - Råvaror som sägs stärka ditt immunförsvar… Röd Paprika innehåller Vitamin B6, C, betakaroten och fibrer Recept fylld röd paprika (2 portioner, i ugn 20 minuter och 200 °C) (vegetariskt)). Långsamma kolhydrater:  2 röda paprikor, 100 g körsbärstomater Kryddor: Svartpeppar, 1/2 … Läs mer
  • GI-Lasagne med keso - Ca 2 portioner ( grädda ca 20 minuter i 225 grader (eller tills den har fått färg)). Proteinkälla: 250 g färs av kyckling, nöt eller Quorn Långsamma kolhydrater: 1 auberginer skivad på längden, 0,5 gul lök, 1- 2 vitlöksklyftor, ca … Läs mer
  • Kalkon med bacon, aprikoser, citron och timjan – söndagssteken - Ca 2 portioner ( ca 2h, 150°C). Proteinkälla: 300 gram kalkonbröst ( låt gärna skinnet vara kvar), 0,25 paket bacon (finns även kalkonbacon). (Långsamma) kolhydrater: Rivet skal från 0,5st citron, 3st strimlade torkade aprikoser, 150 gram brysselkål, 1msk maizena Kryddor: Salt och peppar, … Läs mer
  • Kanonföreläsning på 45 minuter om hur du äter dig friskare och smalare med riktig mat. - Vill du äta dig friskare och smalare med riktig mat? Utan extrema dietprodukter, kaloriräkning eller hunger? Allt fler inser hur man gör. Epidemierna av fetma och diabetes fortsätter att sprida sig över världen. Andra har sökt på:häsokost (12)
  • Kattmums - Skäm bort din kisse med en sås till torrfodret. Festis torrfodersås 1 dl vatten 1/4 buljongtärning 1 msk olivolja Koka upp vattnet och lägg i buljongtärningen, häll i olivoljan. Låt det svalna en liten stund. Ta sen en skål, torrfoder … Läs mer
  • Läskande Tropska drinkar från PartyLite - Tropiska drinkar med tropiska dofter från PartyLite! <3 Så underbart att PartyLite har kommit med recept på läskande Tropiska drinkar med samma namn som PartyLites dofter. Du hittar mig även på min FB som handlar om PartyLite. Där publicerar jag … Läs mer
  • Mascarponeglass med smarrigt marängtäcke - Detta kanske är en dessert att servera på Nyårsafton. Mascarponeglass med smarrigt marängtäcke 8 personer ( går att förbereda många av momenten). Detta behöver du: Till botten 200 g mandelmassa 1 apelsin 2 äggulor Till fyllningen 1/2 liter vaniljglass 125 … Läs mer
  • Recept på ostkaka med filmjölk - Ostkaka hör verkligen julen till tycker jag. Men jag äter gärna ostkaka året om. Här kommer ett recept på en god ostkaka som jag hittade på jobbet & som jag gärna delar med mig av. Recept på ostkaka med filmjölk … Läs mer
  • Rödmulle med sallad och vita bönor - Sugen på att testa annan fisk än den du brukar? I så fall ska du testa Mulle. Passar bra både som lunch & middag. Ska serveras varm men inte het! Recept av Garry Dawson, stjärnkock på Comwell Kellers Park i … Läs mer
  • Sagogryn och familjen Hedenhös - Riktigt bra är årets adventskalender där fakta blandas med fantasi och eftertänksamma tankar. Stenåldersfamiljen Hedenhös tar sig till nutidens Stockholm genom att åka i en träraket genom ett svart hål. Här spelar Sagogrynen en stor roll. Hur som helst där … Läs mer
  • Västerbottenroyal med grön buljong - 2 portioner Royal 1 dl grädde 50 gram riven västerbottenost 2 äggulor salt, muskot Koka upp grädden, lägg i osten samt ta av kastrullen från plattan. Rör tills osten har smält. Tillsätt äggulor under vispning tillsammans med salt och muskot. … Läs mer

Äldre inlägg

Enligt nyttigt.nu så präglas 2011 av strävan efter det naturliga det vill säga av naturliga råvaror och naturliga tillagningssätt.